Begin 2022 kondigde Marklin een nieuw model van de NS 1700 aan, een model met geluid, sluitlichten en beweegbare pantografen.
De prijs van de lok ging ver boven wat ik nog wil uitgeven voor een locomotief, helemaal als er nog een aantal bijbehorende rijtuigen aangeschaft moeten worden.
Het gaat om de NS 1700, een locomotiefserie die rond 1990 aangeschaft moest worden door NS omdat door de invoering van de studenten OV jaarkaart er te weinig zitplaatsen beschikbaar waren.
De locomotieven vormden dan met 3 of 4 dubbeldeksrijtuigen een stam en werden vaak per 2 gekoppeld, waardoor een trein met 7 dubbeldeksrijtuigen ontstond.
De NS 1700 locomotief lijkt erg op de NS 1600, echter is technisch anders.
De dubbeldeksrijtuigen typen DD-AR (DDM2/3) lijken weer erg op het dubbeldeksmaterieel DDM-1 die gekoppeld werden aan NS 1600 locomotieven maar voor sneltreinen werden ingezet.
Optisch hebben de DDM-1 rijtuigen op de stuurstand een dierennaam en een pantograaf, de rijtuigen hebben rode banken en een trein bestond vaak uit 7 rijtuigen.
De DD-AR hebben groene banken en de pantograaf ontbreekt.
Op zolder staat de Roco 1858 (de 1658 vernummerd nadat deze naar NS Reizigers ging) met een Rivarossi stammetje DDM-1 rijtuigen.
Een 1700 met DD-AR ontbreekt volledig op zolder!
Laurent, die hier trouwens niet genoemd wil worden,
(Vlnr: 1707, 1711 en nog een 1707 met DD-AR rijtuigen, helemaal rechts staat de 1858 met DDM-1)
wist bij een Duitse internetwinkel de 1707 met flinke korting, waardoor ik de lok in maart 2022 toch maar besteld heb.
(De 1707 is de eerste versie van de NS 1700 en heeft geen airco op het dak, de 1711 is uit een latere periode en heeft 1 airco unit op het dak. De lok vormt een vaste combinatie met de rijtuigen, een tweede airco is dan overbodig. De 1858 achteraan heeft 2 airco units op het dak).
Op 8 september 2023 werd de lok bezorgd, de 3 rijtuigen bijbehorende rijtuigen had ik al op 30 juni bij de plaatselijke winkelier opgehaald.
Op internet is er veel commentaar op de kleur van de draaistellen, deze zou te grijs zijn.
(De 1739 met Berlijntrein gezien vanuit de sprinter naar Sloterdijk)
Ik ben echter erg blij met deze lok, hij rijdt geweldig!
De echte NS 1700 rijden nog tot begin december 2023 en gaan daarna naar de sloop.
(2 1700 wachten al op de sloper bij Zaanstraat)
Hachelijk?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten