maandag 3 juli 2023

Marklin 37268 Railion 1601

Eén van de leden van de stamtafel Flevoland is onlangs overleden, 

zijn fraaie verzameling Marklin locomotiefjes wordt nu verkocht en van de opbrengst zal een donatie aan een goed doel worden gedaan.

Omdat mijn zolder al vol staat heb ik me met veel moeite weten te beperken tot de aankoop van 1 locomotiefje uit deze verzameling, het gaat dan om de 1601 van Railion. 

Op dit moment bestaat mijn verzameling Marklin NS 1600 (en 1 Roco) locomotieven uit de eerste versie van Marklin, de 1631, die abusievelijk met een sneeuwschuiver is uitgebracht. 

Hoewel deze sneeuwschuiver eenvoudig te verwijderen is laat ik deze er uit artistieke overwegingen onder zitten. 

De tweede lok is dan de 1637 van NS Cargo, 

zo heette de goederentak van NS na de privatisering in 1995. 

De derde lok is dan de nieuwe aanwinst, de 1601 van Railion, 

zoals de goederenvervoeronderneming heette van 2000 tot 2009. 

Lok vier is de versie van DB Schenker en DB Cargo (2009-heden). 

De NS 1600 die werden toebedeeld aan NS reizigers kregen een nieuw nummer, dit werd de serie 1800. 

Hoewel er ook een 1800 van Marklin bestaat heb ik voor het trekken van de dubbeldekstrein een Roco gekocht, 

de 1858, die standaard was uitgerust met sluitlichten. 

Overbodige locomotieven werden verkocht aan de overige vervoerders, 

zo kwam deze 1619 bij Raillogix terecht. 

En werd de 1621 een paar jaar door vervoerder Husa ingezet. 

Door Roco zijn meerdere varianten van de 1600 uitgebracht, dit zijn de de door Marklin uitgebrachte versies en bijvoorbeeld de Postbank, de Rotterdam Rail Feeding, de Railpromo, de Railforce one, in 2023 de Volker rail en de Railadventure, meer dan er op mijn baan passen. 

Wat de kenners (Ad, Sjoerd en Loki) wel direct zullen opmerken: ik mis een NS 1700. Volgens de site van meneer Marklin is in augustus de 1707 leverbaar...... 

Hachelijk?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten