woensdag 18 januari 2023

Marklin 3038 Franse BB

In de auto op weg naar de Modelspoordagen in Rijswijk had ik al tegen Stephan en mijn neven Erik en Richard, die hier trouwens niet genoemd willen worden, geroepen dat ik eigenlijk geen wensen had, maar wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik niet tegen een interessant koopje aan kan lopen! 



Tijdens de speurtocht tussen de koopjes, zowel Erik als Richard zijn binnenkort jarig, zag ik deze groene Franse lok, die in de jaren 70 altijd in de Marklin catalogus stond. 


Een hele lelijke lok vond ik altijd. 


En op mijn NS, DB, OBB en SBB spoortafel past helemaal geen Franse lok! En toch heeft de lok iets, hij is gewoon mooi van lelijkheid! 


De zilverkleurige lijnen heeft een mevrouw met een vaste hand er uit de losse pols op geschilderd. Dat zou mij zelfs niet lukken met mijn hand in een bankschroef. 


Dat er meer lieden de lok mooi van lelijkheid vinden is de laatste tijd te merken aan de prijs van het ding, die ging al aardig naar de 120 a 130 euro. In Rijswijk lag een vrijwel nieuw exemplaar voor 75 euro. 


Het wordt geen lok die regelmatig op de baan staat, maar een bijzondere aanwinst vind ik het wel!

Digitaliseren

Elke lok in de verzameling moet op de spoortafel kunnen rijden en geen nieuwe aankopen als er een lok niet functioneert. 

Ik heb nog een lok in bestelling staan, dus moet de nieuwe Franse lok toch voortvarend aangepakt worden! 

Gelukkig is het ombouwen van locomotieven iets wat neef Erik het leukste vindt aan de modelspoorhobby, hij reageerde direct enthousiast toen ik voorstelde om de Franse lok te digitaliseren. 

Ik had in de voorraadkist nog een permanent magneet en een ESU decoder liggen, de belangrijkste onderdelen voor een ombouw waren dus aanwezig! Zoals op de foto's te zien is bestaat een ombouw uit een aantal stappen. 

Eerst moeten alle analoge onderdelen eruit, dat zijn de bedrading en het relais. 

Dan wordt het motordraaistel uitgebouwd, gedemonteerd en schoongemaakt. 

De lok is echt nog nieuw, we zien geen sporen van slijtage. 

Als we de juiste permanent magneet hebben gevonden begint het weer monteren zetten van de lok. 

Dan wordt de decoder aangesloten aan de sleper (plus) en massa van de lok (min). 

Er gaan 2 draden naar de motor, door de ombouw naar permanent magneet is dit nu een gelijkstroommotor. 

Bij het testrijden doet de lok het uitstekend, volgende stap is dan de verlichting. 

Een draadje van de decoder naar de voorkant en van de decoder naar de achterkant om de nieuwe ledlampjes van stroom te voorzien, en een gezamenlijke decodermassa om knipperende lampjes te voorkomen. 

Even testrijden en de ombouw is geslaagd. 

Deze keer geen Heinz (machinist) of motorruimteverlichting, daar leent deze lok zich niet voor. 

Hachelijk?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten