zondag 24 mei 2020

Marklin 37205 de 1621 van Husa

De verzameling modeltreinen op zolder is uitgebreid met een nieuw exemplaar.


(de 1606 in Amsterdam Westhavens)

Met regelmaat krijgen we mailtjes of we bepaalde doelen extra willen steunen,



de kapper wil dat ik 4 knipbeurten vooruit betaal,



horeca wil dat ik nu al drankvouchers koop



en bijvoorbeeld de dierentuinen vragen om extra donaties.



Uit deze goede doelen heb ik de aankoop van een modeltreintje gekozen.


(De 1609 in Amsterdam Westhavens)

Een winkelier in de regio Rotterdam bood de locomotief voor een iets minder vreselijk bedrag aan


(Het Oude Station in Sliedrecht)

en als onderdeel van het plezier van de aankoop van een nieuwe lok had ik besloten deze zelf in de winkel op te halen.



Ik moest daarvoor ook weer voor het eerst sinds 6 weken benzine tanken.


(Italiaanse puntdakwagens)

De 1621 stond al jarenlang op mijn wensenlijst, maar vond ik eigenlijk altijd te duur.


(Piko NS Cargo 2300 diesellok)

Neef Erik, die hier trouwens niet genoemd wil worden, adviseerde laatste jaren al


(Roco 1609, 199,95 zonder geluid)

beter ieder jaar één duurdere lok te kopen dan 3 goedkope modellen,


(Bips heeft er zijn mening over)

die elk nog omgebouwd moeten worden en vervolgens in de vitrinekast belanden.



Deze Husa komt niet in de vitrinekast te staan.


(de 1621 uit de doos)

In 1989 is ACTS (Afzet Container Transport Systeem) opgericht,



de eerste concurrent van NS Cargo.



In 2010 werd ACTS gekocht door Husa


(Gele verlichting)

en in 2011 werd de naam van de onderneming gewijzigd in Husa Transportation Railway Services.


(Rode sluitlichten)

In januari 2014 werd besloten te stoppen met de treinen,



alle contracten werden per 1 februari 2014 overgedaan aan andere railvervoerders.


(De Husa, Raillogix en DB Schenker achteraan, met duidelijk andere dakopbouw en een airco verraden dat dit model in het geel in de NS dubbeldekker-set zat)

Husa had 4 1600 in gebruik, deze 1621 van februari 2010 tot februari 2014.


(Raillogix heeft witte verlichting en de DB Cargo heeft -foutief- een airco unit op het dak)

Dat klopt niet helemaal met een aantal andere locomotieven op de baan,



zoals de NS Highspeed 186, de 1600 van Raillogix,



en de grijze ELL Vectron, maar gelukkig is er niemand die dat echt boeit.



Hachelijk?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten