donderdag 16 januari 2020

Marklin 3160 de Oostenrijkse 1043

Een bezoek aan de modelspoorbeurs in Rijswijk is een hachelijk gebeuren, er zijn zoveel mooie treinen te koop,



modellen die soms al vele jaren niet meer in de winkel te koop zijn, de prijzen zijn vaak een stuk lager dan in de winkels,



de kans is dan heel groot dat ik een locomotief (of andere mooie aankoop) zie liggen die ik niet kan laten liggen.



Deze beurs had ik vooraf ook geen wensen, maar een Marklin 3160, een Oostenrijkse 1043 in het 'blutorange', voor een schappelijk bedrag, staat bovenaan mijn wensenlijstje.



De Marklin 1043 is één van de weinige (5?) modellen van Oostenrijkse elektrische locomotieven die Marklin heeft gemaakt en een model dat nog in mijn verzameling ontbreekt.


(Een 1041)

De Oostenrijkse bouwserie 1043 bestond uit 10 Zweedse locomotieven die van 1971 tot 2001 in Oostenrijk hebben gereden, en in 2001 terug verkocht zijn naar een spoorwegmaatschappij in Zweden.



De oplettende bezoeker van dit blog heeft vast al begrepen dat ik de 1043 op deze foto's in Rijswijk heb gekocht en dat deze nu op de zolderspoorbaan staat te wachten op een ombouw naar digitaal.



Die ombouw vindt plaats op 4 februari 2020.


(Analoog loopt de lok goed)

Ik mijn Ludmilla, een hobbylok, een paar jaar geleden omgebouwd met een geluidsdecoder, daarbij was de oude decoder uit de Ludmilla in de onderdeeltjesbak beland.

(Ludmilla)

Die decoder zou heel goed in de 1043 ingebouwd kunnen worden.


(ombouwprojecten van Erik)

Dus gingen lok, decoder en meer onderdeeltjes dinsdagavond 4 februari 2020 mee naar neef Erik, en na de koffie ging de lok op de pijnbank.



Eerst hebben we de motor omgebouwd van wisselstroom naar gelijkstroom door de inbouw van een ESU permanent magneet.



Dan moet de draad naar de sleper en de draad naar de massa aangesloten worden, zodat de decoder de spanning van de baan krijgt.



Met 2 draadjes wordt de motor aangesloten op de decoder en we kunnen proefrijden, de ombouw is geslaagd.



Natuurlijk moet daarna de verlichting ingebouwd worden,



geen gloeilampjes meer maar LED's van de AC Tion.



Ook die inbouw gaat voorspoedig zodat we ook besluiten de lok te voorzien van een Heinz (machinist).


(Heinz zit, foto van Erik)

Dat vraagt ook wat knutselwerk, een stoeltje voor Heinz en een achterwandje, Erik heeft de ombouw vandaag afgemaakt en mij van foto's voorzien.


(Foto van Erik)

Via Whatsapp heb ik vernomen dat de lok uitstekend rijdt,


(Foto van Erik)

de ombouw is geslaagd en Heinz heeft een uitstekend verlichte werkplek.


(Foto van Erik)

Update: de lok mag ook in de tuin rijden!

Uiteraard met een sleep Oostenrijkse locomotieven!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten