woensdag 30 december 2015

Marklin 39890: bouwserie 189 Railion

Voor mijn verjaardag had ik van mijn ouders en van mijn broer Rob en zijn familie cash gekregen om een mooie modelspoor-aankoop te doen.



Bovenaan de wensenlijst stonden de Duitse bouwserie 150 en de Nederlandse 189.



Die 189 stond van Roco voor een aangename prijs te koop bij meneer Harlaar in Badhoevedorp,



de 150 in beige-blauw van Marklin is niet meer leverbaar en de 189 van Marklin kost zo´n 300 euro.



Omdat mijn voorkeur toch uitgaat naar locomotieven van Marklin ben ik Marktplaats af gaan struinen tot ik een schappelijk geprijsde 189 (Marklin 39890) gevonden had.



Na wat mailwisseling waren een prijs en afhaaldatum afgesproken.



En zo heb ik gisteren deze 189 gekocht, een model met een softdrive sinus motor, uiteraard volledig metalen kap, toeter als geluidsfunctie en grootlicht.



De 189 zie ik dagelijks rijden voor lange kolentreinen

(189 bij Sloterdijk Westhavens)


van de OBA in Amsterdam naar Duitsland.

 (189 te Uitgeest met kalktrein)

De bouwserie 189 is een lok van het type Eurosprinter van Siemens en is gebouwd vanaf 2003.

(Marklin Duitse bouwserie 152)


De bouwserie 152 is de eerste Eurosprinter en werd vanaf 1992 gebouwd (de ES 64F), de 189 is een Eurosprinter geschikt voor 4 stroomsoorten en kan zowel voor goederentreinen als voor reizigerstreinen worden gebruikt.

(Marklin Oostenrijkse bouwserie 1016)


Ook de Taurus is een lok van het type Eurosprinter (ES 64 U4). De 189 027 behoort tot de loks van de bouwserie 189 die toegelaten zijn in Nederland.

(Vóór Marklin 186 hobbylok, achter Marklin 189)


Op de foto´s zijn ook duidelijk de verschillen te zien met de bouwserie 186,



de Traxx van Bombardier, waarvan 4 exemplaren rondrijden op de spoorbaan.



De Eurosprinter is sinds 2007 vervangen door de Vectron, de bouwserie 187.



Die staat vanaf heden op het wensenlijstje.....



Meer foto's van de 189 op de spoorbaan.



Mijn 189 027 is van DB Schenker Rail en toegelaten in Nederland,



aan de witte balkjes op de neus is te zien dat mijn lok niet geschikt is voor Nederland,



dan moet de lok in plaats van de balkjes een wit slabbetje hebben.



De 189 is zeer regelmatig bijvoorbeeld bij de Amsterdamse Westhavens te zien, deze trekken dan met 2 gekoppeld zware kolentreinen van de OBA naar Duitsland.



Hachelijk?

2 opmerkingen:

  1. Mooie opnames van deze voor mij zeer bekende 189 lokken.
    Ook als miniatuur erg leuk.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marco,

    IK heb deze locomotieven ook regelmatig gezien bij station Sloterdijk, maar niet echt van dichtbij, daar bof jij als machinist toch mee!
    Maar op de spoorbaan misstaat deze lok zeker niet!

    Vriendelijke groet

    frank

    BeantwoordenVerwijderen