Na een aantal Roco loks Fleischmann en Piko treinstellen durfde ik de aankoop van de geel grijze NS 1309 van Electrotren ook wel aan.

Winkelier Kuijpers uit Utrecht verkocht de lok op Eurospoor 2007 voor een scherpe prijs (139 euro), de normale prijs voor de lok was ruim 200 euro.

Lima had ooit een 1300 in het assortiment, Philotrain zal er ooit een zeer kostbare uitvoering van gemaakt hebben, maar door Märklin is de lok nooit gemaakt.

De rijeigenschappen van de lok zijn redelijk, de topsnelheid is (te) hoog en bij hoge snelheid staat de lok snel naast de rails.

Het niet aangedreven draaistel is te licht en bijvoorbeeld de zandbakken zitten los aan de draaistellen.

De M-rails op de zolderspoorbaan zorgen er regelmatig voor dat de lok 'vast' komt te staan op een wissel of ontspoort.

Hoewel de lok dus zeer fraai is en ook voortdurend op de zolderspoorbaan staat houdt ze vooral een opstelspoor warm.

En hoewel Hornby (eigenaar van Electrotren) in 2010 de gele 1312 met groot NS logo op de markt brengt als Rivarossi model (ook een merk van Hornby), die zeker niet zou misstaan op de zolderspoorbaan, ga ik die niet aanschaffen.

Of die variant zou ook als koopje op een beurs moeten liggen.

Dat hielp de berlijns blauwe variant trouwens niet, die heb ik laten liggen, er is maar beperkt opstelspoor op de zolderspoorbaan.

De Lima kon ik altijd makkelijk laten liggen, deze Electrotren is wel fraai om te zien!.

(Veel details op de draaistellen, die doorlopen tot de kap. Geen tandwielen zichtbaar, zoals bij de Marklin 1200)
Een fraaie lok, zeker van dichtbij. De prijs en het plastic gehalte van de lok zorgden er voor dat ik deze lok ook zonder veel moeite in de winkel kon laten staan.

(Omgekeerd L sein, mooie ruitenwissers)
Maar dan lag hij voor een schappelijk bedrag op Eurospoor, een treinenbeurs, een geel/grijze lok in wisselstroom digitaal.

(Fraaie draaistellen, de neus is ook aangekleed met diverse slangen en stangen)
Eerst mag de lok op de baan rijden, de rijeigenschappen zijn goed, al maak ik me wel zorgen over de overdaad aan slap plastic op de draaistellen.

Als ik een wissel vergeten ben om te zetten rijdt de 1300 tegen een van hoogwaardig Duits staal gemaakte Marklin NS 1213 aan, een bergje plastic verraadt dat er iets is afgebroken.

Het kortkoppelmechanisme is aan een kant van de lok in stukjes uiteen gespat en op de rails beland, helaas zijn reserveonderdelen moeilijk te krijgen, sindsdien staat de lok in de vitrinekast. Inmiddels heeft ook REE Models samen met Artitec een 1300 uitgebracht.

(Aan de achterzijde 2 hoog geplaatste rode sluitlichten)
Met een verkoopprijs van rond 400 euro per lok blijft het bij deze Electrotren.

Hachelijk?

Winkelier Kuijpers uit Utrecht verkocht de lok op Eurospoor 2007 voor een scherpe prijs (139 euro), de normale prijs voor de lok was ruim 200 euro.

Lima had ooit een 1300 in het assortiment, Philotrain zal er ooit een zeer kostbare uitvoering van gemaakt hebben, maar door Märklin is de lok nooit gemaakt.

De rijeigenschappen van de lok zijn redelijk, de topsnelheid is (te) hoog en bij hoge snelheid staat de lok snel naast de rails.

Het niet aangedreven draaistel is te licht en bijvoorbeeld de zandbakken zitten los aan de draaistellen.

De M-rails op de zolderspoorbaan zorgen er regelmatig voor dat de lok 'vast' komt te staan op een wissel of ontspoort.

Hoewel de lok dus zeer fraai is en ook voortdurend op de zolderspoorbaan staat houdt ze vooral een opstelspoor warm.

En hoewel Hornby (eigenaar van Electrotren) in 2010 de gele 1312 met groot NS logo op de markt brengt als Rivarossi model (ook een merk van Hornby), die zeker niet zou misstaan op de zolderspoorbaan, ga ik die niet aanschaffen.

Of die variant zou ook als koopje op een beurs moeten liggen.

Dat hielp de berlijns blauwe variant trouwens niet, die heb ik laten liggen, er is maar beperkt opstelspoor op de zolderspoorbaan.
De Lima kon ik altijd makkelijk laten liggen, deze Electrotren is wel fraai om te zien!.
(Veel details op de draaistellen, die doorlopen tot de kap. Geen tandwielen zichtbaar, zoals bij de Marklin 1200)
Een fraaie lok, zeker van dichtbij. De prijs en het plastic gehalte van de lok zorgden er voor dat ik deze lok ook zonder veel moeite in de winkel kon laten staan.
(Omgekeerd L sein, mooie ruitenwissers)
Maar dan lag hij voor een schappelijk bedrag op Eurospoor, een treinenbeurs, een geel/grijze lok in wisselstroom digitaal.
(Fraaie draaistellen, de neus is ook aangekleed met diverse slangen en stangen)
Eerst mag de lok op de baan rijden, de rijeigenschappen zijn goed, al maak ik me wel zorgen over de overdaad aan slap plastic op de draaistellen.
Als ik een wissel vergeten ben om te zetten rijdt de 1300 tegen een van hoogwaardig Duits staal gemaakte Marklin NS 1213 aan, een bergje plastic verraadt dat er iets is afgebroken.
Het kortkoppelmechanisme is aan een kant van de lok in stukjes uiteen gespat en op de rails beland, helaas zijn reserveonderdelen moeilijk te krijgen, sindsdien staat de lok in de vitrinekast. Inmiddels heeft ook REE Models samen met Artitec een 1300 uitgebracht.
(Aan de achterzijde 2 hoog geplaatste rode sluitlichten)
Met een verkoopprijs van rond 400 euro per lok blijft het bij deze Electrotren.
Hachelijk?
Jammer dat ze een opstelspoor warm houd.
BeantwoordenVerwijderenHet is wel een hele mooie lok.
@Lokkie: de lok ontspoort helaas nogal vaak, ik had het graag anders gezien! Dan had ik de blauwe en de helemaal gele ook gekocht.
BeantwoordenVerwijderen