zaterdag 5 juni 2021

Marklin 37262 1637 NS Cargo

Ik verzamel modellocomotiefjes van zoveel mogelijk verschillende bouwseries van 1910 tot en met heden. 

Ik vind het dan ook erg leuk als een bouwserie  een verhaal heeft, zoals een technische ontwikkeling.

Van maar een paar bouwseries heb ik meer dan 2 locomotieven, bij de DB 103 zijn er duidelijk verschillen in de modellen, bij de SBB re 460 of de NS 1600 gaat het om kleurvarianten. 

Van de SBB re 460 zijn honderden varianten te koop, elk met andere reclame, het is eigenlijk niet te doen om die te verzamelen. 

Van de NS 1600 heeft Marklin een aantal gele loks gemaakt met verschillende bedrijfsnummers, daarvan staat de eerste, de 1631 op de spoorbaan. 

Het is de voor Nederland aangepaste Franse versie, met toeters en sneeuwschuivers.

Van de gele 1600 heb ik ook een Roco exemplaar, de 1858. 

Deze heeft sluitlichten en wordt gebruikt om de dubbeldekstrein te trekken.

De DB Schenker is een kleurvariant, een full sound locomotief, deze lag voordelig op een treinenbeurs. Volgens de kenners is het een door Marklin overgespoten gele lok die voor een set met dubbeldeksrijtuigen was bedoeld, dit is te zien aan de enkele airco-unit op het dak van de lok (links op de foto). 

De originele lok had geen airco-units op het dak. 

De volgende lok is de Raillogix, ook een kleurvariant en een erg fraaie lok en een van de kostbaarste locomotieven op de baan. 

Een van mijn favorieten is de HUSA, 

met zijn schitterende oranje blauwe kleuren en de afbeelding van de zwaan. 

De kleurvariant die tot op heden in de verzameling ontbrak is de 1637 NS Cargo, 

toen ik hier onlangs op het forum een opmerking over maakte kreeg ik direct een paar exemplaren te koop aangeboden. 

Dat ik er een heb gekocht is hier op de foto's te zien. 

Op de overzichtfoto ontbreekt de Roco 1858. 

Ik vind de Roco lok toch lastiger te onderhouden dan de Marklin locomotieven 

en ik zal niet snel nog een Roco kleurvariant van de 1600 kopen (Locon, Railpromo of Postbank). 

Hachelijk?  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten