De Fyra tussen Amsterdam en Breda wordt getrokken door een 186,
een Traxx F140 MS2 locomotief die is gebouwd door Bombardier te Kassel.
De locomotieven zijn eigendom van Angel Trains en worden verhuurd aan NS Highspeed.
Vanuit mijn kantoortje op Sloterdijk zie ik deze locomotieven dagelijks voorbij komen.
Voor schaalmodellen gaf NS Highspeed geen toestemming, dat had misschien te maken met de minder gunstige uitstraling
die de naam Fyra inmiddels heeft door het drama met de Albatros V250 treinstellen van AnsaldoBreda.
Fabrikant Piko heeft halverwege dit jaar vooruitlopend op toestemming van NS Highspeed toch een partij Fyra locomotieven laten maken.
Toestemming het model uit te brengen kregen ze echter niet!
Nu recent NS Highspeed heeft besloten afscheid te nemen van de naam Fyra heeft Piko kennelijk toch toestemming gekregen de modellen op de markt te brengen,
voor mij reden om zaterdag naar de winkel te rennen en een exemplaar van dit model aan te schaffen.
Op de foto's heb ik de lok naast de Marklin 28 geplaatst,
in feite dezelfde locomotief, ook eigendom van Angel trains, en zoals jullie bij de foto's van het dak kunnen zien is de Fyra lok een grijsgroen exemplaar beplakt met rode folie,
waarbij men het dak natuurlijk niet heeft beplakt aangezien je dat vanaf het perron toch niet ziet.
Prijs, rijeigenschappen en verlichting (inclusief sluitverlichting!) zijn keurig,
deze Fyra lok voldoet uitstekend op de zolderspoorbaan!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten