Volgens de kenners (Koos Alberts) is deze lok (de 7102) eigendom van Captrain en werd gehuurd door ACTS.
Koos zegt verder: Portfeeders was een initiatief van ACTS om rangeerdiensten in de havens aan te bieden. Dat werd erg ambitieus opgepakt en enkele locomotieven (3 of 4) kregen een passend Portfeeders-uiterlijk. Helaas is dat Portfeeders-gedoe op niks uitgedraaid. Toen ACTS teveel G1206-locs had, hebben ze er een aantal teruggegeven aan de leasemaatschappij, waaronder de 7102. Deze is weer doorverhuurd en uiteindelijk bij Captrain terecht gekomen. Echter: de bestickering die ACTS heeft aangebracht, is nooit verwijderd!
De 7109, die Piko levert, is nog even voor ACTS blijven rijden. Maar Husa (waarin ACTS is opgegaan) heeft deze loc inmiddels ook afgestoten. Deze loc heeft haar Portfeeders-jasje wel uitgetrokken en rijdt nu voor Locon, nog steeds in Nederland.
Husa heeft nog één Portfeeders-loc, en dat is de 7101.
Op de beurs in Houten lag de Marklin uitvoering van de Portfeeders bij Molenkamp voor 179 euro (normale prijs rond 270 euro),
en de Piko uitvoering van deze lok (de 59287) van de 7109 voor 105 euro.
Op het 3railforum is men best enthousiast over deze Piko loks,
het prijsverschil is een goede reden om de Piko uitvoering van de Portfeeders te kopen.
Ook heeft Piko diverse andere uitvoeringen van de lok aangekondigd, zoals in de erg fraaie HUSA kleuren.
Bij lage snelheid 'zingt' de decoder, bij hogere snelheid is dit weg.
Hoewel de lok minder degelijk lijkt dan een Märklin lok, en het model niet helemaal klopt met het grote voorbeeld,
vind ik het een geslaagde aankoop en misstaat deze niet tussen de Märklin en Roco NS diesels in de verzameling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten