Deze lok komt net als nummer 66 bij Cees vandaan en is ook niet in een erg goede staat.
Daar is de aankoopprijs dan ook op aangepast.
De lok is analoog, heeft wel telex koppelingen en de stroomsleper is defect.
Er zit dus wat werk aan voor de lok kan rijden. Dan het verfwerk: we gaan deze lok weatheren. Roest, kalk en stof, het wordt een vuil hok.
Om de lok om te bouwen naar digitaal mag hij mee naar de winkel. Er moet ook een sleper en een permanent magneet uitgezocht worden. In de avonduren gaat dan het analoge innerlijk eruit.
Na wat schoonmaakwerkzaamheden gaat de nieuwe permanent magneet erin, koolborstels, motorschild en de zaak moet weer soepel lopen.
Dat laat wel wat te wensen over. Dan de decoder aansluiten en de sleper onder de lok bevestigen.
Het resultaat is echter niet goed: de lok doet niets.
Dan mag de lok mee naar Erik,
het rotor wordt vervangen door een ander exemplaar,
meer olie erbij en dan loopt de motor wel soepel.
Als ik thuis de decoder weer aansluit is het resultaat hetzelfde als de eerste keer, de lok doet niets.
Als de decoder het ook niet doet in de 114 en de tweede decoder (voor de 114) het ook niet doet pak ik de gebruiksaanwijzing erbij.
Er zijn 2 versies van de ESU V4.0, en ik had de verkeerde (54611 voor DCC) mee gekregen!
De winkel wil de decoders gelukkig probleemloos omruilen voor de goede exemplaren (54610).
De inbouw is daarna snel gepiept.
De 81 rijdt behoorlijk soepel, verlichting en relex koppelingen doen het goed.
Omdat de lok zonder machinist toch wel een beetje kaal aandoet, is er een sollicitatieronde geweest.
Dat heeft een machinist opgeleverd die qua houding goed past bij deze 81.
De lok ziet er met machinist een stuk beter uit, zodat ook de tweede 81 is voorzien van een machinist.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten