Voor een verjaardagskadootje moest ik naar meneer Woudt, en daar stond toen in de vitrine deze dure stroomlijnstoomlok.
Uiteraard een eenmalig model, met houten plankje, ter gelegenheid van de MHI (Marklin Handler Intiative).
Een deltalok, hij was ook uitgebracht als hoogvermogen digitaal, maar die stond er niet (meer). Thuis bij de koffie overleggen, en dan weer naar Woudt toe, doet u die maar.
Graag een Soethe rookgenerator erbij en (een van) de kostbaarste lok(s) uit de verzameling ging mee naar huis.
Vooral voor fotomomenten komt de lok op de baan, en als er bezoekers komen voor de zolderspoorbaan.
De rest van de tijd staat de lok in de vitrine.
De kenner herkent in deze lok natuurlijk de eenheids-sneltreinlocomotief van de bouwserie 03 die ik hier al eerder heb besproken, maar dan voorzien van stroomlijn beplating om de luchtweerstand van de lok te verminderen.
Het brandstofverbruik van zo'n stoomlocomotief was rond 1935 iets waar uitgebreid onderzoek naar gedaan werd, weegt het extra gewicht van de stroomlijn beplating op tegen een lager verbruik?
De kenners weten natuurlijk dat de wielen en lagers van zo'n stoomlok erg warm worden, o.a. door de aandrijfassen, en dat die vaak gesmeerd moeten worden, als je het onderstel dan gaat afdekken met beplating dan werkt dat niet.
Bij deze 03 zijn de wielen daarom vrij, de stoker kan er goed bij om het te smeren.
De oplettende kijker ziet dat de stroomlijn beplating is geklonken in plaats van gelast en dat de tender (wagentje met voorraad water en kolen) ook voorzien is van stroomlijn beplating.
Zo is er voor de liefhebber een boel te zien aan zo'n mooie lok.
Hachelijk?
Deze fotoanstrich uitvoering heb ik nog niet eerder gezien.
BeantwoordenVerwijderenPrachtige lok.
Ja! Helemaal van metaal ook. Deze lok zal niet in de catalogus gestaan hebben, het is / was een bijzondere uitgave! overigens vind ik de rode ook erg mooi!
BeantwoordenVerwijderenik heb ook zo'n loc in mijn bezit maar veel info heb ik niet erover heb in juli dit jaar gekocht nieuw !! maar deze heb ik nog niet veel laten rijden aleen houd deze loc nog wel kabaal ms ooit digitaal maken zou ms het verschil wat wegwerken ? iemand een idee of dat zou helpen
BeantwoordenVerwijderenHoi Leve de stoomloks, de lok maakt door zijn metalen kap altijd veel lawaai, die werkt als een klankkast. De lok was verkrijgbaar als delta (mijn lok is een delta) of als hoogvermogen digitaal. Ombouwen naar digitaal gaat je dus niet helpen, wellicht wel de ombouw naar hoogvermogen (5 polig rotor) aangezien die loks doorgaans iets stiller zijn.
BeantwoordenVerwijderen