zondag 18 oktober 2009

Lima: de koploper

Nog steeds in 1985 heb ik bij het Treinenhuis in de Bilderdijkstraat in Amsterdam een Lima koploper gekocht, met een 'schakelblokje' en een sleper om er een wisselstroom treinstel van te maken.
 

De trein rijdt heel uitstekend, maar zorgde wel voor een nieuw inzicht: treinstellen op de spoorbaan zijn heel saai in de exploitatie! Ze komen aan in het station en rijden door, of veranderen van richting en gaan terug.
 

Bij een getrokken trein moet in het laatste geval meer gebreuren, de lok moet omlopen, of in geval van een stoomlok, ook nog water en kolen laden. Voorlopig geen treinstellen (of stuurstandrijtuigen) meer!



Anno 2009: door het zware stuk metaal midden in het motorrijtuig is het rijtuig doorgezakt en ziet er uit als een hangbuikzwijn. Ombouwen naar digitaal is de moeite niet meer waard.

3 opmerkingen:

  1. Dit is geen koploper, maar een buikglijder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een nieuwe Marklin koploper ter vervanging van dit exemplaar klinkt dan toch niet vreemd?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie de foto´s van de nieuwe koploper wel verschijnen.

    BeantwoordenVerwijderen