
En een 18 vind ik een erg mooie stoomlok, ik hoefde niet lang te denken.

Dan nog een rookgenerator (Soethe) erin en een van de pronkstukken van de zolderspoorbaan is rijklaar. Door de goede rijeigenschappen van de lok draait hij regelmatig zijn rondjes op de baan.

Als de zolderspoorbaan in de toekomst volledig over gaat op stoom zal deze 18 daar vaak te zien zijn!
(5 mei 2020 Over de 18)
Op het moment dat je je gaat verdiepen in stoomlocomotieven gaat er een nieuwe wereld open,
vooral de boekenkast heeft het hierdoor zwaar te verduren gehad!
In Duitsland is na WO1 de Duitse spoorwegen (DRG Deutsche Reichsbahn Gesellschaft) opgericht,
om zoveel mogelijk gestandaardiseerde stoomlocomotieven te bouwen, de zogenaamde eenheidslocomotieven.
(Marklin dagen 2019, de Bayerische S3/6 in oorspronkelijke beschildering))
Tot die tijd bouwde ieder Duits koninkrijk (staatje) zijn eigen locomotieven.
(Duidelijk te zien zijn de buitenliggende en 2 binnenliggende cilinders)
De 03 uit het vorige bericht was zo'n eenheidslocomotief,
de oplettende bezoeker van dit blog heeft natuurlijk direct gezien
(Kenmerkend voor deze lok is de spitse vorm van de rookkastdeur)
dat op de foto's van de echte lok het gaat om een 03.1 en bij het schaalmodel om een 03.
De kenner weet dan vast dat de 03 een tweecilinder lok is en de 03.1 een driecilinder stoomlocomotief.
Die oplettende lezer ziet de derde cilinder zitten aan de voorkant van de lok.
Over de bouwserie 18, de lok die in dit bericht te zien is,
valt nog veel meer te vertellen dan over de eenheidslocomotief van bouwserie 03.
Sneltreinlocomotieven met asindeling 2C1 (pacific) die door de diverse Duitse koninkrijkjes zijn gebouwd vóór 1920 zijn allemaal ondergebracht in de bouwserie 18.
Dit zijn dan:
- 18.0: Sächsische XVIII H
- 18.1: Württembergische C
- 18.2: Badische IV f
- 18.3: Badische IV h
- 18.4–5: Bayerische S 3/6
Mijn eerste Marklin lok is de 18 473, d.w.z. een Bayerische S3/6, een viercilinder lok gebouwd in 1923 en afgedankt in 1969.
De tweede Marklin lok is de 18 434, een lok met koperkleurige ketelringen en Rheingold ringen om de schoorsteen.
Er zijn alleen al over deze Bayerische S 3/6 boeken vol geschreven,
mocht die Coronacrisis nog lang duren, je slaapt ook erg goed door dit soort boeken.....
Hachelijk?
Hier word ik helemaal blij van.
BeantwoordenVerwijderenMooie lok en ze mag nog vaak rondjes rijden ook.
Ik ben alleen niet helemaal tevreden over de rookgenerator, verder is het een plaatje!
BeantwoordenVerwijderen