zondag 12 februari 2017

Marklin 3117: de Franse stoomlok bouwserie 232


In december 2016 had ik deze door Marklin vervuilde Franse stoomlocomotief



van de Duitse bouwserie 78 gekregen, een analoge lok.



Nu had ik mij voorgenomen deze stoomlok om te bouwen met een hoogvermogen motor,



zodat de lok zonder te haperen over de baan kan kruipen.



Na een bezoek aan meneer Harlaar in Badhoevedorp waren decoder en motorombouwset in huis, tijd om te knutselen dus!



Eerst wordt de lok analoog getest,



uiteraard moet de lok het dan gewoon doen, anders zoek je je na de ombouw rot als iets niet werkt.



Motorombouw, decoder inbouwen,



eigenlijk was ik redelijk vlot klaar.



Bij de test na de ombouw doet alles het!



Dan gaat de kap er op, nee, de kap gaat er niet op!



De nieuwe motor steekt zoveel uit dat de kap niet meer past.



De 114 moet dan zijn motor en permanent magneet afstaan



en krijgt daarvoor in de plaats een hoogvermogen motor.



Dan past de kap van de stoomlok wel en kan er een testrit gemaakt worden,.



Ook de noodgedwongen ombouw van de 114 is een succes,



schitterend hoe die nu over de baan kan kruipen.



Hachelijk?

2 opmerkingen:

  1. Frank, slim opgelost zo en een mooi model! Deze uitvoering had ik nog nooit gezien. Het is mijn favoriete stomer, dat weet je! Er rijdt in Frankrijk nog tenminste één van op een museumlijn. Ik moet daar nog ergens een foto van hebben, zal eens zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die foto is van vóór mijn digitale camera, zie ik al snel... dus dat gaat wat langer duren....

    BeantwoordenVerwijderen