woensdag 26 februari 2014

Marklin 3174: de Deense Nohab in graffiti design

Op mijn wensenlijstje stond al lang een Belgische diesellocomotief die bekend staat als een 'bolle neus' of Nohab (Nohab staat voor Nydqvist & Holm AB te Denemarken).



De locomotieven zijn een ontwerp (F-unit) uit de jaren 1950



van de Electro Motive divisie van General Motors dat in licentie mocht worden gebouwd.



In Denemarken werden de loks ondergebracht in de series My of Mx (is lichter, heeft minder PK's).



In Belgiƫ werden deze locomotieven, met als naam bolle neuzen, de bouwserie 202, gebouwd door Anglo Franco Belge (AFB), deze loks weken slechts in details af van de Deense Nohab's.



Hoewel ik dus op zoek was naar een Belgische Nohab vond ik deze Deense lok in het verleden ook al erg fraai,



een aankoop is ooit afgeketst op hfl. 10, de verkoper wilde niet zakken tot hfl. 200.



De bekende politicus Ed Nijpels heeft een deel van zijn modelspoorverzameling in de verkoop gedaan,



daaronder zag ik deze vrolijk gekleurde lok, waaraan niet direct te zien is dat het om een Deense lok ipv een Belgische lok gaat.



Ik heb op de lok geboden en deze 'gewonnen' voor een fors lager bedrag dan de hfl. 200 die ik lang geleden had willen betalen.



De lok is zo goed als nieuw, laat geheel geen  slijtageplekken zien,



maar moet nog wel worden omgebouwd naar digitaal (met geluid?).



Voorlopig staat de lok als toekomstig vaderdagcadeautje in de kast,



want het kan ook te gek met het doen van nuttige en noodzakelijke aankopen!


De lok moet omgebouwd worden naar digitaal, met een permanent magneet en een ESU V4.0 decoder.


In eerste instantie heb ik een magneet voor een kleine schijfcollectormotor gekocht.


Dat moet een grote zijn!


Dan gaat de ombouw snel.


Eerst schoonmaken en de magneet erin.


Dan de decoder erin, eerst de motor en testen.


Dan de verlichting.


Kabeltjes netjes ordenen en de decoder afstellen.


Dan is de Nohab er klaar voor!


En kunnen de eerste treinen getrokken worden.



Hachelijk?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten