zondag 14 juli 2013

Roco 68672: de NS 1858


Voor mijn stam Rivarossi NS dubbeldekkers staat de NS 1631 van Marklin,



een lok die ik graag ook voor andere treinen zou willen zetten.



En voor de dubbeldekkers hoort eigenlijk een 1700.



Marklin heeft een aantal 1700 uitgebracht,



en nu recent ook een paar modellen met sluitlichten,



maar voor zo'n lok betaal je makkelijk 200 tot 300 euro.



Van Roco zijn er loks van de serie 1800 te koop,



dat zijn 1600 die bij de splitsing naar NS reizigers en NS cargo bij NS reizigers zijn beland.



Die Roco loks hebben een hondenhok en airco units op het dak, hebben sluitlichten, fluistersleper en zijn fors goedkoper dan de Marklin loks.



Waren ze een paar maanden terug te koop voor 130 euro (afgeprijsd van 219), nu vroeg meneer Harlaar voor de 1830 en 1858 nog maar 109 euro.



De kwaliteit en onderhoudsmogelijkheden van Roco zijn een vraagteken, maar de 2 2200 en 2400 die al op de spoorbaan staan rijden erg goed.



En met een 1800 voor de dubbeldekkers, waar dit eigenlijk een 1700 moet zijn, kan ik ook leven.



Dus ben ik op 6 juli naar Harlaar gefietst en heb ik de 1858 met het wapen van Zaandam gekocht.



Op de spoorbaan rijdt de lok meteen goed,



de decoder hoeft niet anders afgesteld te worden.



Probleemloos trekt de lok de dubbeldekkers.



Er is alleen nog één minpuntje, de dubbeldekkers hebben ook geen sluitlichten.


Gelukkig had ik bij meneer Harlaar direct ook een Roco fluistersleper en een ESU functiedecoder gekocht.



De ombouw was, nadat ik het rijtuig had gedemonteerd, eigenlijk heel goed te doen.



Het adres van de decoder moest hetzelfde zijn als die van de 1858, namelijk 58,



maar daarna reden de dubbeldeksrijtuigen uitstekend hun rondjes achter de Roco lok,



zodat ik zeer tevreden ben over het eindresultaat.

2 opmerkingen:

  1. dit verslag is misschien al wat ouder maar je hoeft je geen zorgen te maken, in die tijd hebben er ook weleens 1800'en voor DDM gestaan. ik heb zelf zo'n combi met 1800 zien rijden en ook op internet een paar keer tegen gekomen. dus veel voorkomend, nee. maar wel realistisch ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Tim, bedankt voor je reactie. Ik rijd niet per se zo heel realistisch, een 1700 is een stuk duurder, dus heb ik een 1800 gekocht. Mocht ik een keer een 1700 voor weinig kunnen scoren, dan komt die voor deze sleep.

    BeantwoordenVerwijderen